Ziņas

Enno Ence: elektroniskie pakalpojumi ļauj ietaupīt laiku, ko varu izmantot jaunu produktu un ideju radīšanai

Enno Ence, programmas “Mana Latvija. Dari digitāli!”  vēstnesis, uzņēmuma SIA “Milzu!” īpašnieks un vadītājs.

E-pakalpojumu izmantošana palīdz ietaupīt manu kā uzņēmēja laiku, ko, savukārt, varu izmantot, lai izstrādātu jaunas idejas un radītu jaunus produktus. Piemēram, mana pirmā pieredze ar e-pakalpojumiem bija MILZU! Zīmola reģistrācija Patentu valdē, kas, izmantojot e-vidi, man aizņēma tikai 15 minūtes. Tā vietā, lai pusi dienas pavadītu ceļā uz iestādi dokumentu iesniegšanai.

Galvenais – vēlme mācīties

Digitālās prasmes Latvijas sabiedrībā ir ļoti dažādas – no zinošiem un prasmīgiem lietotājiem, līdz cilvēkiem, kuri nekad nav lietojuši datoru un internetu. Tomēr katrā ģimenē noteikti ir kāds, kurš datora un interneta lietošanu pārzina ļoti labi, tātad – vienmēr ir iespējams lūgt palīdzību. Viss ir atkarīgs no paša attieksmes un vēlmes iemācīties – ja tāda būs, tad arī prasmes varēs apgūt. Daudzās vietnēs ir pieejamas instrukcijas – gan rakstiskas, gan video formātā, ar kurām var iepazīties, lai gūtu priekšstatu, ar ko nāksies saskarties, izmantojot e-pakalpojumus.

Protams, ir jāņem vērā arī fakts, ka ne visi izmantos datoru un e-pakalpojumus, it īpaši runājot par senioriem. Vienmēr būs kāda daļa sabiedrības, kas šādus pakalpojumus neizmantos un pat nemēģinās lietot.

Arvien vairāk kļūstam digitāli

Varu minēt labu piemēru, kur tiešām elektroniskie pakalpojumi ir sakārtoti ļoti labi, tos izmantot ir ērti un viegli – tā ir Lauku atbalsta dienesta Elektroniskā pieteikšanās sistēma, kurā dažādiem projektiem un investīcijām var pietiekties elektroniski. Kā uzņēmējs varētu teikt – tas tiešām ir izcils piemērs, kā sakārtot e-vidi iestādē.

Arī Pārtikas un veterinārajam dienestam ir attīstīti digitālie pakalpojumi, kurus ērti var izmantot attālināti – ir iespējams, piemēram, attālināti iesniegt pieteikumu par atļaujas saņemšanu attiecībā uz bioloģiskās lauksaimniecības produktu pārstrādi.

Kā privātpersona, savukārt, izmantoju e-pierakstu pie ārsta, Ceļu satiksmes drošības direkcijas lapā sekoju līdzi transportlīdzekļa tehniskās apskates termiņam, tāpat tiešsaistē piesakos veikt automašīnas tehnisko apskati konkrētā laikā. Salīdzinoši jaunais pakalpojums e-adrese  ¹ ir ļoti pārdomāts un ērts rīks.

E-videi jābūt lietotājiem draudzīgai un ērtai

Latvijas sabiedrība ir atvērta gan tehnoloģijām, gan e-pakalpojumiem. Tomēr, manuprāt, situāciju sarežģī tas, ka ne visi e-pakalpojumi ir ērti lietojami. Turklāt, ja pirmā pieredze ar kādu e-pakalpojumu bijusi negatīva, tas atstāj iespaidu uz  turpmāko vēlmi kārtot lietas elektroniski. E-videi jābūt veidotai tā, lai tā būtu draudzīga lietotājam, ērta un viegli saprotama.

Latvijā šajā jomā noteikti vēl ir kur augt. Mums ir tādas iestādes, kuru veidotie e-pakalpojumi ir ērti, pārdomāti un lietotājiem draudzīgi. Un tad parādās atsevišķi e-pakalpojumi, kas ir sarežģīti un veidoti tā, it kā lietotāja vajadzības un ērtības vispār nebūtu ņemtas vērā.

 

¹E-adrese – vienotā digitālā pastkastīte saziņai ar valsti. Vairāk par e-adresi: https://daridigitaliarhivs.lv/e-adrese/