Informācija medijiem 27.05.2019.
Ja esi e-adreses lietotājs, tad visa oficiālā sarakste ar valsts un pašvaldību iestādēm, ko līdz šim veici, izmantojot pasta starpniecību vai e-pastu, tagad notiek digitālajā pastkastītē jeb e-adresē. Tomēr ir gadījumi, kad, lai atrisinātu sev aktuālu jautājumu, esi devies uz iestādi klātienē , vai arī atbilde no valsts vai pašvaldību iestādes Tev nepieciešama papīra formātā, ne tikai digitāli. Kā e-adreses lietotājam rīkoties šādā gadījumā?
Vai iespējams pieprasīt dokumenta saņemšanu papīra formātā, ja ir izveidota e-adrese?
Ar privātpersonām, kuras izveidojušas savu e-adresi, iestādēm ir pienākums sazināties tikai elektroniski. Ja pēc e-adreses izveidošanas privātpersona tomēr vēlas kādu dokumentu papīra formātā, tad šis lūgums ir īpaši jāpamato, piemēram, ja e-adreses lietotājs zina, ka kādu laiku viņam nebūs pieejams internets. Dokuments papīra formā no valsts vai pašvaldību iestādes var būt nepieciešams, piemēram, arī iesniegšanai citas valsts iestādei.
Par savu vēlmi konkrētā gadījumā neizmantot e-adresi, jāinformē iestāde pakalpojuma pieteikšanas laikā, pamatojot šāda lūguma iemeslus. Tomēr jāatceras, ka šādu atbildes sniegšanas veidu no valsts vai pašvaldību iestādēm var lūgt tikai gadījumos, ja tiešām īpašu iemeslu dēļ nepieciešams papīra dokuments. Pieprasīt atbildi sūtīt uz e-pastu vai citu elektronisko saziņas kanālu, kas nav e-adrese, nav iespējams.
Saziņa ar valsts iestādēm, ja neizmanto e-adresi
Saziņa ar valsts iestādēm e-adresē neattiecas uz apkalpošanu klātienē vai konsultāciju un pakalpojumu sniegšanu telefoniski, tas ir – e-adreses lietošana neizslēdz iespēju privātpersonām apmeklēt valsts iestādes, lai saņemtu klātienes konsultāciju vai iesniegtu dokumentus papīra formā. Tāpat joprojām ir iespējams ar iestādēm par vispārīgiem jautājumiem konsultēties telefoniski vai izmantojot e-pastu. Ja persona būs identificējama (proti, iestāde zinās tās personas kodu vai juridiskām personām – reģistrācijas numuru), atbilde uz klātienē, telefoniski vai e-pastā saņemtu iesniegumu tiks nosūtīta uz e-adresi (ja persona tādu ir izveidojusi).
Izveido savu e-adresi jau šodien!
Privātpersonām e-adreses lietošana ir brīvprātīga. Kopš 2019. gada sākuma par e-adreses “īpašniekiem” kļuvušas jau vairāk nekā 4594 privātpersonas. E-adresi var izveidot, autentificējoties portālā Latvija.lv, izmantojot eID karti vai mobilo lietotni eParaksts Mobile. Plašāk par e-adreses izveidošanu – daridigitaliarhivs.lv/e-adrese
Papildu informācija:
Vita Krieviņa
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Peldu iela 25, Rīga, LV 1494
Tālr.: 67026533
E-pasts: prese@varam.gov.lv
Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi. Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv. Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti. Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://daridigitaliarhivs.lv/.
Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr.2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”.