Informācija medijiem 27.08.2019.
E-adrese ir drošākais un ērtākais veids, kā nodrošināt dažādus datus saturošas informācijas apmaiņu gan starp dažādām valsts un pašvaldību iestādēm, gan arī iestāžu saziņā ar privātpersonām.
SIA “Rīgas Dzemdību nams” (RDN) valdes priekšsēdētāja biroja vadītāja Santa Lārmane stāsta, ka RDN oficiālo elektronisko adresi jeb e-adresi saziņai ar citām iestādēm izmanto jau kopš “pirmās dienas”, proti – 2018. gada 1.jūnija. “Mēs gandrīz pusgadu darbojāmies testa vidē, integrējot e-adresi savā lietvedības sistēmā. Sākums bija sarežģīts, bet šobrīd jau var novērtēt, cik ļoti ērta ir šī saziņas sistēma,” skaidro S. Lārmane.
RDN un citām medicīnas iestādēm ik dienu jāsazinās gan ar uzraugošajām iestādēm, gan sadarbības partneriem. Savstarpēji nosūtāmās informācijas apjoms ir ievērojams. Savstarpējā saziņā stingri jāievēro personas datu aizsardzības prasības, jo ar medicīnu saistīti dokumenti satur informāciju, kas nedrīkst kļūt pieejama nepiederošām personām.
“Rīgas dome, tās departamenti un iestādes, Nacionālais Veselības dienests, Veselības inspekcija, Veselības ministrija, Valsts kase – ar visām šīm iestādēm mēs regulāri sazināmies. Kopš pērnā gada jūnija šo procesu cenšamies organizēt e-adresē,” stāsta RDN pārstāve. Viņa piebilst, ka varētu vēlēties aktīvāku citu e-adreses lietotāju iesaisti, bet pagaidām neskaidru iemeslu dēļ, daļa iestāžu, kurām ir aktīva e-adrese un kuras no mums pieņem dokumentus e-adresē, atbildes tomēr nereti izvēlas sūtīt, kā ierasts – e-pastā.
Kā atzīst RDN, e-adrese nākotnē noteikti varētu kļūt arī par ideālu vietu, kur iedzīvotājiem saņemt informāciju no medicīnas iestādes – izziņas, izrakstus u.c. “Pacientu medicīnas dokumenti satur sensitīvu informāciju, tādēļ to nedrīkst sūtīt ne e-pastā, ne nodot kādai citai personai. Būtībā šobrīd vienīgais veids, kā saņemt izrakstu, ir vērsties klātienē konkrētajā medicīnas iestādē,” norāda RDN pārstāve.
“Tas varētu būt īpaši noderīgi cilvēkiem, kas dzīvo ārvalstīs – Īrijā, Lielbritānijā un citur. Pašlaik informācijas iegūšana viņiem ir ļoti sarežģīta, e-adrese šo jautājumu varētu risināt,” secina RDN.
Gatavojoties e-adreses ieviešanai, RDN lielu darbu ieguldījis elektroniskās dokumentu pārvaldības sistēmas un e-adreses savstarpējā integrēšanā, tādējādi panākot ļoti ērtu dokumentu plūsmu, kas būtiski atvieglojis ikdienas lietvedības procesus iestādē. “Sadarbībā ar lietvedības sistēmas izstrādātāju paveicām lielu darbu, kā rezultātā e-adreses lietošana ir ļoti ērta,” stāsta RDN pārstāve. Viņa piebilst, ka e-adrese noteikti ir ieguvums lietvežiem, jo bez elektroniskās sarakstes priekšrocībām, papildus ieguvums ir arī tas, ka nav nepieciešams sniegt atgriezenisko saiti apliecinot dokumenta saņemšanu, kā tas ir gadījumos, kad elektroniski parakstītu dokumentu saņem e-pastā. Kā arī, nav jāuztraucas par nosūtāmās informācijas nonākšanu pie pareizā adresāta – nav iespējams kļūdīties adresē un nav riski, ka nosūtot dokuments var nonākt pie nepiederošām personām.
Par e-adresi
Oficiālā elektroniskā adrese jeb e-adrese ir drošs saziņas veids iedzīvotājiem un uzņēmējiem ar valsti, kā arī vienota saziņas platforma visām valsts iestādēm. Savu e-adresi ikviens iedzīvotājs var izveidot portālā Latvija.lv. E-adrese ir personalizēts un drošs konts, kas nodrošina ikvienam iedzīvotājam oficiālu ziņojumu nosūtīšanu valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī saņemšanu no tām.
E-adrese saskaņā ar likumu obligāti jāizmanto visām valsts un pašvaldību iestādēm, plānošanas reģioniem, valsts augstskolām un zinātniskajiem institūtiem, publiskajiem nodibinājumiem, prokuratūrai un privātpersonām, kam deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. Visām ministrijām un to padotības iestādēm e-adreses lietošana ir obligāta no 2018.gada 1.jūnija, savukārt valsts iestādēm, pašvaldībām un to iestādēm – no 2018. gada oktobra.
Plašāku informāciju par e-adresi var uzzināt vietnes daridigitaliarhivs.lv sadaļā “E-adrese”.
Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi. Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv. Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti. Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://daridigitaliarhivs.lv/.
Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”