Inga Tatrika, Nodarbinātības valsts aģentūras Daugavpils filiāles nodarbinātības organizatore
Viens no iemesliem, kādēļ cilvēki nevēlas sākt lietot e-pakalpojumus, ir nevēlēšanās mainīt ieradumus, kas izveidojušies gadu gaitā. Ir pat klienti, kuri vispār atsakās lietot internetu, jo mājās nav datora un ar to neprot apieties. Vai arī – ir dators, bet to nelieto jo “baidās salauzt”.
Saņemt pakalpojumu klātienē šķiet drošāk
Klātienē sniegtais pakalpojums klientam nodrošina saskarsmi ar cilvēku, kas ikdienā daudziem ir ierobežota. Cilvēks vienkārši grib parunāties. Arī mums – Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) darbiniekiem tiek stāstītas ne vien problēmas, kas ir iestādes kompetencē, bet arī par tuviniekiem vai veselību.
Protams, jāņem vērā arī cilvēciskais faktors, jo daudzi arī ir noguruši no informācijas pārpilnības un kārtot lietas klātienē viņiem rada iedomātu drošības sajūtu. Tomēr ik pa laikam sastopam arī tādus klientus, kuriem nav pieejami e-pakalpojumi tāpēc, ka nav internetbankas pieslēguma vai eID kartes.
Ja man jānovērtē, cik daudz klientu izvēlas jautājumus risināt klātienē, bet cik – ar e-pakalpojumu starpniecību, tad varētu teikt – 50/50. NVA klienti ir ļoti dažādi: sākot no izglītotiem un beidzot ar tiem, kuri nevēlas sev “sarežģīt” dzīvi ar e-pakalpojumiem. Pārsvarā e-pakalpojumi interesē aktīvus interneta lietotājus, parasti – tos, kas iepriekš strādājuši „ar papīriem”, grāmatvežus u.tml., arī jauniešus.
E-pakalpojumi noteikti dzīvi padara ērtāku
E-pakalpojumi atvieglo mūsu dzīvi, ekonomē laiku un saudzē dabu. Noteikti iesaku lietot e-pakalpojumus visiem, kam tie ir pieejami, jo tas ir ātri un ērti.
Pati e-pakalpojumus izmantoju regulāri – NVA Vakanču portālu, internetbanku, VID EDS, e-veselību, portāla Latvija.lv pakalpojumus. Mana saskarsme ar e-pakalpojumiem sākās ar personīgā e-pasta izveidošanu, un tas tiešām bija ļoti sen. Pirmais valsts e-pakalpojums, ko pati izpildīju un saņēmu bija slimības pabalsta pieprasījums. Pakalpojuma noformēšanas laikā biju tik uztraukusies, ka iesniedzu šo pieprasījumu divas reizes pēc kārtas!
Digitālo aģentu mācības palīdzēja noskaidrot, kādus vēl e-pakalpojumus varu saņemt elektroniski un kā to izdarīt praktiski. Tagad noteikti varu sniegt atbalstu gan klientiem, gan līdzcilvēkiem, jo zinu, kā atrisināt dažādas dzīves situācijas, izmantojot dažādu iestāžu radītos e-risinājumus. Piemēram, mācību laikā man izdevās elektroniski noformēt Eiropas veselības apdrošināšanas karti (EVAK), bet pašu karti saņemšu pa pastu. Tas nemaz nebija grūti!
Līdz šim nebiju arī izmantojusi e-parakstu, kaut gan man ir eID karte, savu e-parakstu pagaidām nebiju aktivizējusi. Nodarbību laikā bija lietderīgi iegūt informāciju par e-pakalpojuma priekšrocībām – pārliecinājos, ka e-paraksts ir ļoti ērts e-pakalpojums. Šogad, mainot personas apliecinošo dokumentu, padomāšu arī par e-paraksta aktivizēšanu.
Šāda veida mācībās svarīgi piedalīties ikvienam, jo mēs esam valsts pārvaldes darbinieki un sniedzam atbalstu, konsultācijas un informāciju lielai sabiedrības daļai.