Informācija medijiem 22.03.2019.
Latvijas pārstāvniecības ir tuvākais kontaktpunkts un nozīmīgākais palīgs ārvalstīs dzīvojošajiem Latvijas valstspiederīgajiem, tādēļ šī gada 21.martā notika informatīvi izglītojošs vebinārs konsulārajām amatpersonām par valsts izstrādāto e-risinājumu (eID kartes, e-paraksta un e-adreses) izmantošanas iespējām, ko rīkoja Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrija (VARAM) sadarbībā ar Ārlietu ministriju (ĀM) , Latvijas Valsts radio un televīzijas centru (LVRTC) un Valsts reģionālās attīstības aģentūru.
Vēstniecību darbinieki tika aicināti ārvalstīs dzīvojošos Latvijas valstspiederīgos informēt, kā saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm Latvijā padarīt vēl ērtāku un vienkāršāku izmantojot eID karti, eParakstu un oficiālo elektronisko adresi, tādējādi sev aktuālas dzīves situācijas risināt, izmantojot valsts radītās elektroniskās iespējas.
Vebināra laikā īpaša uzmanība tika pievērsta praktiskai informācijai par personas apliecības jeb eID kartes un e-paraksta lietošanas iespējām un priekšrocībām, eParaksts mobile risinājumam un tam, kā e-parakstu izmantot viedtālrunī. eID karte ir digitālā atslēga, kas dod iespēju ne tikai apstiprināt identitāti klātienē, bet arī ļauj saņemt pakalpojumus e-vidē, piemēram, portālā Latvija.lv, kā arī elektroniski parakstīt dokumentus. Turklāt no šā gada eID kartē ir pieejams neierobežots bezmaksas eParakstu skaits.
Kā vebinārā uzsvēra VARAM Elektroniskās pārvaldes departamenta direktors Uģis Bisenieks, saziņā ar ārvalstīs dzīvojošajiem tautiešiem svarīga ir sasniedzamība. Tas ir – gan valsts iespējas sasniegt un informēt tautiešus ārvalstīs, gan iedzīvotāju un uzņēmēju iespējas attālināti risināt formalitātes dažādās dzīves situācijas.
Savukārt Konsulārā departamenta direktore Guna Japiņa norādīja, ka e-pakalpojumu pieejamība īpaši nozīmīga ir tieši ārvalstīs dzīvojošiem Latvijas valstspiederīgajiem un aicināja konsulārās amatpersonas, sniedzot konsulāros pakalpojumus apmeklētājiem, popularizēt e-risinājumu ieguvumus.
Ārvalstīs dzīvojošajiem Latvijas valstspiederīgajiem e-paraksts ir ļoti ērts risinājums, lai attālināti saņemt gan valsts un pašvaldību, gan komersantu sniegtos pakalpojumus, kuriem nepieciešama personas identitātes apliecināšana visaugstākajā līmenī, uzsvēra LVRTC Korporatīvās komunikācijas daļas vadītāja Vineta Sprugaine. Konsulārie darbinieki šodien vebinārā tika iepazīstināti arī ar to, kā eID kartes lietotāji var saņemt arī eParakstu viedtālrunī.
Viens no būtiskiem ieguvumiem, kā izmantot eID kartes un eParaksts Mobile priekšrocības, ir
vienotā digitālā pastkastīte jeb e-adrese. Tā nodrošina iespēju ar vienu klikšķi internetā visu saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm turpmāk veikt elektroniski un vienuviet.
“Ārvalstīs dzīvojošajiem e-adrese ir milzīgs ieguvums, jo tā atrisina virkni līdzšinējo problēmu, kad bija nepieciešams sazināties un kārtot formalitātes ar valsts vai pašvaldības iestādēm Latvijā. Ja esi izveidojis e-adresi – nav jātērē ne laiks, ne nauda, lai nokļūtu uz Latvijai vai nosūtītu, piemēram, ierakstītu vēstuli un gaidītu atbildi. E-adrese ir pieejama jebkurā cilvēkam ērtā vietā un laikā, izmantojot eID karti, datoru vai mobilo ierīci un interneta pieslēgumu,” uzsvēra U. Bisenieks
Lai izmantotu valsts izstrādāto e-risinājumu priekšrocības, ārvalstīs dzīvojošie Latvijas valstspiederīgie aicināti, piesakoties eID kartei, noteikti izmantot iespēju saņemt arī e-parakstu. Papildu informācija par dokumentu elektronisku parakstīšanu un e-adreses izveidošanu pieejama portālā daridigitaliarhivs.lv.
Papildu informācija:
Vita Krieviņa
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Peldu iela 25, Rīga, LV 1494
Tālr.: 67026533
E-pasts: vita.krievina@varam.gov.lv
Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi. Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv. Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti. Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://daridigitaliarhivs.lv/.
Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr.2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”.